Renovering och uppgradering av hydroformningsmaski

I februari (v.8) demonterades en hydroformningsmaskin från en kund i Tyskland som specialiserar sig på tillverkning av avgasdetaljer, inklusive rör till avgassystem för främst tysktillverkade personbilar. Syftet med demonteringen var att genomföra en omfattande renovering och förbereda maskinen för vidareförsäljning. 

Maskinen konstruerades ursprungligen år 2001 och har varit i kundens produktionsanläggning sedan 2003. Under åren har den använts i tre skift och levererat högkvalitativa avgassystem till några av de mest framstående europeiska biltillverkarna. 

Renoveringsarbetet förväntas ta cirka 10-12 veckor, vilket är betydligt kortare än den ursprungliga konstruktionstiden på cirka 30 veckor. 

Tanken är att maskinen framöver ska användas för tillverkning av både personbils- och lastbilsavgassystem. När man tillverkar rör till lastbilar krävs vanligtvis mer kraft på grund av rörens större diameter och längd.

Den nya maskinen som byggs kommer att ge kunden möjlighet att dagligen växla mellan tillverkning av rörsystem för både personbilar och lastbilar. Omställningen mellan verktygen kan göras på mindre än 10 minuter. Denna snabba verktygsomställning kallas även för SMED (Single Minute Exchange of Die). 

En del av renoveringen är att maskinen ska få en ny färg, från vit till blå. Dessutom kommer en noggrann inspektion och eventuell svetsning eller reparation av befintliga delar att utföras. 

I den tidigare versionen av maskinen användes en luftcylinder för verktygsförflyttning, men i den uppgraderade versionen kommer en hydraulmotor att användas. Detta görs både för att minska cykeltiden och för att underlätta verktygets förflyttning. Verktyget, som kan väga upp till 5 ton, flyttas idag med hjälp av en luftcylinder. Denna metod kommer att ersättas med en kedja som drivs av en hydraulmotor. Genom att använda hydraulik istället för luft blir processen enklare och säkrare. 

Som en del av uppgraderingen kommer maskinen att utrustas med modernare mjukvara för att effektivisera kostnader och förbättra prestandan. Detta inkluderar ett förbättrat operatörsgränssnitt (HMI). Hela PLC-systemet kommer också att bytas ut för att möjliggöra mer exakt positionering genom snabbare och mer träffsäkra beräkningar.